[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przygotowanie elementów
do monta\u cholewek
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
77
4. Literatura
Borzeszkowscy A. i W., Persz T.: Obuwnictwo przemysłowe. Cz. II.
WSiP, Warszawa 1979
Christ J. W.: Technologia obuwia. WSiP, Warszawa 1989
Grabkowski M.: Obuwnictwo, Podręcznik dla ZSZ. WSiP, Warszawa
1992
Grabkowski M. Technika wytwarzania obuwia. T. I-II. Politechnika
Radomska, Radom 2000
Liszka R., Rerutkiewicz J., Uliasz H.: Cholewkarstwo. WSiP, Warszawa
1990
Instrukcje wykonywania cholewek. Opisy technologiczne.
Instrukcje obsługi maszyn i urządzeń.
Czasopisma specjalistyczne.
Wykaz literatury nale\y aktualizować w miarę ukazywania się nowych
pozycji wydawniczych.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
78
Jednostka modułowa 744[02].Z4.01
Aączenie elementów wierzchu obuwia
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
- dobrać parametry połączeń elementów cholewek w zale\ności
od typu, konstrukcji oraz rodzaju stosowanych materiałów,
- określić czynniki wpływające na jakość i wytrzymałość połączeń,
- dobrać igły, nici, ściegi i szwy w zale\ności od rodzaju łączonych
materiałów,
- zastosować kleje w zale\ności od rodzaju łączonych materiałów
i funkcji połączeń,
- dobrać matryce i elektrody do zgrzewania i zdobienia elementów,
- dobrać łączniki sztywne do połączeń konstrukcyjnych i ozdobnych,
- wykonać połączenia oaz określić ich wytrzymałość,
- określić wady powstające w procesie łączenia elementów oraz
sposoby ich usuwania.
2. Materiał nauczania
Metody i techniki łączenia elementów wierzchów obuwia.
Szycie: rodzaje ściegów, proces tworzenia, rodzaje oraz zasady doboru
szwów, igieł i nici, technika oraz parametry szycia.
Klejenie: dobór i przygotowanie klejów, technologia klejenia, parametry
procesu klejenia.
Zgrzewanie: zasady zgrzewania, szwy zgrzewane, dobór matryc
i elektrod, technika zgrzewania, parametry procesu zgrzewania.
Połączenia sztywne: dobór łączników konstrukcyjnych i ozdobnych,
zasady i techniki łączenia.
Błędy procesu łączenia elementów, przyczyny powstawania błędów,
sposoby usuwania.
Kryteria doboru techniki łączenia.
Bezpieczeństwo i higiena pracy. Ochrona przeciwpo\arowa.
Ochrona środowiska.
3. wiczenia
" Dobieranie ściegów i szwów oraz igieł i nici do określonego materiału
i operacji technologicznej.
" Dobieranie oraz przygotowanie kleju do określonego materiału
i operacji technologicznej.
" Dobieranie parametrów zgrzewania do określonego materiału
i operacji technologicznej.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
79
" Dobieranie konstrukcyjnych i ozdobnych łączników sztywnych
do określonego materiału i typu obuwia.
" Wykonywanie połączeń materiałów obuwniczych oraz określanie ich
wytrzymałości.
" Określanie przyczyn powstawania błędów procesu łączenia
elementów oraz sposobów ich usuwania.
" Dobieranie techniki łączenia odpowiednio do typu obuwia i funkcji
połączenia.
4. Zrodki dydaktyczne
Modele, eksponaty, przekroje: próbki szwów łączących i ozdobnych,
przekroje szwów łączących, fazy tworzenia ściegu, narzędzia i materiały
do łączenia elementów obuwia.
Filmy dydaktyczne, foliogramy, programy komputerowe: techniki
monta\u elementów obuwia.
Programy komputerowe dotyczące prowadzenia i kontroli procesów
technologicznych.
Dokumentacje techniczno-technologiczne.
Normy polskie i międzynarodowe.
Instrukcje dotyczące procesu szycia i zgrzewania.
Instrukcje stosowania klejów i klejenia.
Instrukcje dotyczące łączenia elementów z zastosowaniem łączników
sztywnych.
Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpo\arowej.
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Celem realizacji programu jednostki modułowej jest kształtowanie
umiejętności dotyczących procesów łączenia elementów obuwia
z zastosowaniem ró\nych technik wykonania. Program jednostki
modułowej dotyczy konstrukcyjnych i ozdobnych połączeń
nierozłącznych stosowanych w procesie wytwarzania cholewek.
W wyniku realizacji programu jednostki uczniowie powinni opanować
umiejętności monta\u przygotowanych elementów zgodnie
z dokumentacją technologiczną. Przed przystąpieniem do wykonywania
zadań praktycznych nale\y zapoznać uczniów z przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpo\arowej
obowiązującymi na poszczególnych stanowiskach pracy.
Zajęcia powinny odbywać się w pracowni technologii obuwia,
wyposa\onej w stanowiska do monta\u elementów cholewki. Wskazane
jest stosowanie metod nauczania: pokazu z instrukta\em, ćwiczeń
praktycznych.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
80
Połączenia nale\y wykonywać na próbkach laboratoryjnych, które
posłu\ą równie\ do określenia wytrzymałości złącza. Liczebność grupy
uczniów powinna być odpowiednia do liczby stanowisk pracy.
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno odbywać się
w trakcie realizacji programu jednostki modułowej na podstawie
kryteriów ustalonych na początkowych zajęciach. Ocena powinna
dotyczyć przede wszystkim poziom opanowania przez uczniów
umiejętności określonych w szczegółowych celach kształcenia.
Kontrola i ocena osiągnięć uczniów mo\e być dokonywana
za pomocą:
- sprawdzianów ustnych i pisemnych,
- testów osiągnięć szkolnych,
- sprawdzianów praktycznych z zadaniami typu próba pracy.
Ocenie powinny podlegać głównie umiejętności określania parametrów i
technik wykonania połączeń oraz obliczania ich wytrzymałości. Nale\y
zwracać uwagę na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz ochrony przeciwpo\arowej.
W końcowej ocenie pracy uczniów nale\y uwzględniać wyniki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]