[ Pobierz całość w formacie PDF ]
19
www.teozofia.org Teozofia w Polsce
Gdyby ich było nawet tyle, ile ich popełnili wszyscy ludzie razem wzięci, Bóg
nigdy by nie karał za nie człowieka - owszem, mógłby go dopuścić do największej
ze sobą przyjazni, jaka kiedykolwiek była udziałem stworzenia. Jeśli tylko widzi w
tej chwili jego zmianę, wcale nie zważa, na to, jaki był przedtem, gdyż On jest
Bogiem chwili obecnej. Jakim cię widzi, takiego cię bierze i przyjmuje - nie jaki
byłeś, lecz jaki jesteś teraz. Bóg chętnie znosi, i to całymi latami, wszelką
niesprawiedliwość i zniewagi powodowane grzechami, jeśli tylko może to
doprowadzić człowieka do lepszego poznania Jego miłości, a przez to spotęgować
w nim samym miłość i wdzięczność oraz rozpalić jego gorliwość - jak to normalnie
bywa po popełnieniu grzechów.
Z tej przyczyny Bóg chętnie znosi teraz, podobnie jak znosił w przeszłości, szkody
powodowane przez grzechy i bardzo często dopuszcza do ich popełniania przez
ludzi, których decyzją swej woli przeznaczył do wielkich rzeczy. Bo popatrz: Któż
był bliższy i milszy Panu nad Apostołów? A przecież żadnemu z nich nie został
oszczędzony grzech śmiertelny, wszyscy w nie popadli. Zarówno w Starym, jak i
Nowym Przymierzu często się to sprawdzało u tych, którzy potem stali się Mu
najmilsi, a i dzisiaj rzadko się zdarza, żeby dochodzili do wielkości ludzie, którzy
przedtem tak czy inaczej nie pobłądzili. W ten sposób Pan pragnie okazać swe
wielkie miłosierdzie oraz wzywa nas do głębokiej pokory i prawdziwej pobożności.
Bo gdzie się na nowo budzi skrucha, tam też się pojawia nowa, potężna miłość.
13. Dwa rodzaje żalu
Istnieją dwa rodzaje żalu: jeden - ziemski i cielesny, drugi - Boski i
nadprzyrodzony. Ziemski rodzi coraz większe cierpienie i pobudza człowieka do
takich jęków i skarg, jakby za chwilę miał się pogrążyć w rozpaczy. A jednak
cierpienie nie ustępuje i nie pojawia się nic nowego. Taki żal nie przynosi pożytku.
%7łal Boski jest zupełnie inny. Gdy tylko człowiek odczuje w sobie niezadowolenie,
natychmiast wznosi duszę ku Bogu i aktem niewzruszonej woli odwraca się na
zawsze od wszystkich grzechów. Towarzyszy temu całkowite zaufanie Bogu,
dające głębokie poczucie bezpieczeństwa, z którego się rodzi duchowa radość
uwalniająca duszę od wszelkiego cierpienia i ucisku oraz przytwierdzająca ją
mocno do Niego. Bo im bardziej się człowiek czuje ułomny, im ciężej pobłądził,
tym więcej ma powodów, by niepodzielną miłością związać się z Bogiem, u
którego nie ma grzechu ani przestępstwa. Uwalnianie się od grzechu z pomocą
Boskiego żalu to najpewniejszy stopień, na jaki może postawić nogę człowiek,
który ze szczerą pobożnością chce się wspinać ku Niemu.
A z im większym uporem sam człowiek walczy z grzechami, tym bardziej Bóg jest
skłonny je odpuścić i przyjść do duszy, by je z niej wyrzucić; każdy bowiem
najgorliwiej usuwa to, czego najbardziej nie lubi. Zatem im większe i cięższe są
grzechy, tym chętniej Bóg je odpuszcza, a czyni to tym szybciej, że czuje do nich
głęboki wstręt. Tak więc, kiedy Boski żal wzniesie się ku Niemu, wszystkie
20
www.teozofia.org Teozofia w Polsce
grzechy w mgnieniu oka, a nawet szybciej jeszcze, zapadają się w Bożą otchłań i
giną w niej bez śladu, tak jakby nigdy nie zaistniały - pod warunkiem że żal jest
naprawdę doskonały.
14. Prawdziwe zaufanie i nadzieja
Probierzem prawdziwej i doskonałej miłości jest wielka nadzieja i zaufanie wobec
Boga, nic bowiem bardziej nie dowodzi pełnej miłości niż ufność. Serdeczna i
doskonała miłość ku drugiemu rodzi zaufanie. Wszystko czego człowiek może z
ufnością oczekiwać od Boga, znajduje w Nim rzeczywiście, a nawet tysiąc razy
więcej. A jak człowiek nie może nigdy zbyt wiele Boga kochać, tak też nie mógłby
Mu okazać nadmiernego zaufania. Nic nie jest bardziej pożyteczne niż zaufanie do
Niego. W tych, którzy Mu całkowicie zaufali, zawsze dokonuje On wielkich dzieł,
jasno też daje poznać na ich przykładzie, że ufność ta rodzi się z miłości. Bo miłość
nie tylko ufa, ona naprawdę wie i ma niezachwianą pewność.
15. Dwojaka pewność życia wiecznego
W tym życiu istnieją dwa rodzaje wiedzy o życiu wiecznym. yródłem pierwszej
jest sam Bóg, posłany przez Niego anioł albo też jakieś szczególne Jego oświecenie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]