[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ma kilka poziomów. Głównym celem tworzenia opisu usługi jest to, żeby dostarczyć klien-
towi informację o tych cechach usługi, które są dla niego istotne. W rozdziale 6. dokładnie
omawiamy każdą z technologii opisu usług sieciowych.
W świecie usług sieciowych podstawowym formatem opisu jest XML. XML Schema
jest formalizmem służącym do definiowania typów danych zawartych w opisie, a wszystkie
technologie opisu usług umieszczone na stosie posługują się XML-em. Usługi sieciowe
zawdzięczają wiele ze swej funkcjonalności metajęzykowi XML.
Następne dwie warstwy na stosie implementacja usługi oraz interfejs usługi są opisane
w języku WSDL (Web Services Description Language). Specyfikacja WSDL została prze-
kazana W3C jako zgłoszenie zapotrzebowania na nowy standard i obecnie trwają prace
zmierzające w kierunku standaryzacji tego języka. WSDL jest językiem definiowania
interfejsów usług sieciowych. Zrozumienie tego jest nieodzowne do zrozumienia idei całej
technologii. Za pomocą WSDL-a projektant opisuje zestaw operacji, jakie może wykonać
38 Java. Usługi WWW. Vademecum profesjonalisty
usługa, włącznie z typem obiektów przekazywanych jako parametry wejściowe i wyjściowe
tych operacji oraz schematami wiązania do protokołów sieciowych i schematami kodo-
wania danych. Na tym poziomie zdefiniowany jest interfejs usługi. Implementacja usługi
określa adres w sieci, pod jakim znajduje się usługa. Dokument WSDL pozwala auto-
matycznie wygenerować kod klienta usługi sieciowej, bazując na informacji zawartej
w jego treści.
Sam język definicji interfejsów to jednak za mało. Na decyzję klienta o użyciu danej
usługi sieciowej mają wpływ jeszcze inne aspekty. Jeżeli dwóch różnych dostawców
oferuje implementacje usługi o tym samym interfejsie, np. serwis giełdowy, to z punktu
widzenia opisu interfejsu usługi są prawie nierozróżnialne mają tylko inne adresy
sieciowe. Dostawcy mogą jednak dawać zupełnie różne warunki w zakresie polityki
bezpieczeństwa, kosztów użycia, czasu odpowiedzi itd. Taka nieoperacyjna charaktery-
styka może mieć wielkie znaczenie dla klienta usługi. Rolą definicji węzła końcowego
jest nałożenie na opis WSDL kolejnej warstwy informacyjnej dotyczącej tych cech
usługi, na które ma wpływ jej środowisko implementacji. Prace na tym polu są dopiero
w fazie początkowej, a nazwa języka WSEL (Web Services Endpoint Language)
jest jeszcze mało znana. Innym przykładem tworzenia tego rodzaju opisów może być
związana ze standardem ebXML specyfikacja CPP (Collaboration-Protocol Profile and
Agreement Specification).
Na szczycie stosu opisu usługi znajduje się warstwa stanowiąca cichą obietnicę niezau-
ważalnej, automatycznej integracji usług warstwa komponowanie usług. Definiując
komponowanie usług , projektant określa sposób współdziałania grupy usług w celu
realizacji zaawansowanych funkcji. Opis komponowania usług może na przykład doty-
czyć współpracy usługi wysyłania zamówień kupna, usługi powiadamiania oraz obsługi
zwrotów dającej w efekcie implementację złożonego serwisu obsługi zamówień. Na tym
poziomie istnieje wiele różnych stanowisk, jak rozwiązać problem. IBM zaproponował
język WSFL (Web Services Flow Language), a Microsoft opracował Xlang. Nie powstał
tutaj jeszcze żaden formalny standard.
Komponowanie usług sieciowych stawia poważne wyzwania zarówno natury technicznej,
jak i biznesowej. Po pierwsze, niewidoczna integracja usług wymaga opracowania za-
awansowanych technologii. Najważniejszy jest opis działania usługi, zdefiniowany po-
przez podanie reguł tworzenia sekwencji wywołań oraz reguł dotyczących wysyłania
i odbierania komunikatów. Następnym pojawiającym się problemem jest odwzorowywa-
nie procesów biznesowych na interakcje między usługami. Dodatkowym utrudnieniem
jest tu wymaganie, żeby niektóre powiązania były tworzone w czasie wykonania. Bez
tych możliwości trudno jest zaimplementować typowe procesy biznesowe, jak wystę-
powanie w imieniu klienta, świadczenie usług brokerskich oraz pośrednictwo w usłu-
gach finansowych. Z perspektywy biznesowej problemy wcale nie są mniejsze. Inte-
gracja usług jest problemem przepływu pracy i w związku z tym mogłaby wprowadzać
zależności między różnymi aspektami modeli biznesowych przedsiębiorstw. Z tego po-
wodu najtrudniejsza do przeprowadzenia jest integracja niosąca potencjalnie największe
korzyści, czyli taka, która przekracza granice przedsiębiorstwa.
Rozdział 1. Wprowadzenie do usług sieciowych 39
Umiejąc opisywać usługi sieciowe, jesteśmy w o wiele bardziej komfortowej sytuacji niż
wcześniej, ale ciągle rozwiązaliśmy tylko część problemu integracji usług sieciowych.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]